تعد القاعة البيزنطية، الموجودة داخل قصر عابدين، من بين أجمل وأكثر القاعات شهرة وإبداعًا بين القصور. تم تشييدها بأمر من الملك فؤاد الأول، بعد أن أقتنع برأي عرافة كشفت له بعض الأسرار. وقد أمر الملك فؤاد ببناء القاعة في الطابق الثاني من قصر عابدين لتكون قريبة من أجنحة الملك والملكة. اشتهرت القاعة باسم البيزنطية نظرًا لاحتوائها على رسومات جدارية جميلة بنمط الفن البيزنطي، وتم تصميم هذه القاعة بمهارة فائقة بفضل تعدد المصممين والمهندسين الذين عملوا على تنفيذها، حيث ظهرت الإبداعات المتنوعة والجمال والرقي في زخارفها. وبذلك أصبحت القاعة تجسيدًا لبراعة الفنان المصري وتميزه، وتعتبر فريدة من نوعها. يتم الوصول لهذه القاعة من ثلاثة مداخل متفرقة: أولها، باب مستتر بالجناح البلجيكي، والثاني من خلال الصالون الخاص بجناح الملكة نازلي، والثالث من خلال الطرقة المؤدية الى السلم البلوري بالقصر. تتميز القاعة بلوحاتها الفنية المنفذة بالفسيفساء، والنافورة والأعمدة الرخامية وتيجانها المنحوتة، والنجف المصنوع من البرونز، فضلا عن الأعمال الفنية المسيحية المصنوع أغلبها من العاج، وطاولة وكراسي منفذة وفق الطراز القوطي، وشمعدانات. ويهدف هذا البحث إلى توثيق القاعة البيزنطية، وما تتضمنه من أعمال فنية. وتتبع الدراسة المنهج الوصفي التحليلي لإبراز تاريخ هده القاعة واهميتها المعمارية والفنية. The Byzantine Hall, located at Abdeen Palace, is a prestigious and well-known hall among palaces. King Fuad I commissioned its construction based on disclosures from a seer who revealed certain mysteries. King Fuad commissioned the construction of the hall on the palace's second level, situated near both the king and queen's wings. The hall was named the Byzantine Hall because of its extraordinary Byzantine-style wall murals, which display the remarkable skill of 19th-century Egyptian art. This project intends to record the Byzantine Hall and its artistic characteristics. The study uses a descriptive and analytical method to emphasise the historical, architectural, and artistic importance of this distinctive hall. The study examines the various artistic forms, beauty, and complexity displayed in the decorations of the hall, such as mosaic artworks, marble columns adorned with carved tops, bronze chandeliers, ivory Christian artworks, Gothic-style furniture, and candlesticks. This study offers unique insights into the cultural heritage and creative achievements of 19th-century Egypt by examining the architectural and artistic features of the Byzantine Hall. The results enhance our understanding of the great skill and distinctive artistic style of Egyptian artisans, establishing the Byzantine Hall as a significant cultural and artistic landmark known for architectural quality.