أوليا چلبي ومؤلفه ”سياحتنامه“: قراءة في منهجه في توثيق تراث مدينة أثينا وعمائرها EVLIYÂ ÇELEBI AND HIS WORK “SEYAHATNAME”: A READING IN HIS METHODOLOGY OF DOCUMENTING THE HERITAGE OF ATHENS AND ITS BUILDINGS

Document Type : Original Article

Author

Islamic Archaeology Dep. MUST

Abstract

تعتبر أعمال الرحالة على قدر كبير من الأهمية في دراسة عديد من التخصصات بشكل عام، وفي الدراسات التاريخية والأثرية بشكل خاص. قام كثير من الرحالة بتوثيق زياراتهم للآثار الإسلامية حول العالم الإسلامي، ويعد كتاب الرحلات أو سياحتنامه للرحالة التركي الأهم، وأحد أشهر الرحالة المسلمين أوليا چلبي، الأفضل والأكثر فائدة في هذا السياق. لمدة تزيد عن أربعين عامًا (1630-1672) قام أوليا بوصف المدن ومعالمها ضمن مناطق جغرافية شاسعة، وسجلها في مؤلّفه المكون من عشرة كتب والمعروف باسم ”سياحتنامه“ أي الأسفار أو الرحلات. تتميز كتابات أوليا بالثراء وغزارة المعلومات، وهي عظيمة الفائدة بالرغم من المبالغات أو الأخطاء الشائعة أحيانا.
تهدف هذه الورقة البحثية دراسة منهجية أوليا چلبي في توثيق التراث المعماري في أثينا، كنموذج تطبيقي لهذه الدراسة. تعكس كتابات أوليا چلبي قراءاته السابقة وثقافته الدينية والتاريخية، والتي يمكن القول أنها مرآة للثقافة التركية العثمانية لتلك الفترة الزمنية (القرن 11ﻫ/17م). وتميز أوليا عن سابقيه من الرحالة، في عدم  الاقتصار على ذكر النماذج أو الآيات المعمارية، بل عمل دراسة مسحية لكل مدينة يزورها، وتصنيف عمائرها. كما أنه لم يقتصر في زياراته وتوثيقه على الآثار الإسلامية، بل تضمن العمائر غير الإسلامية مثل الكنائس والأديرة والمعابد وغيرها، ثم يقوم بوصف تلك الأعمال المعمارية، بعضها بالتفصيل والبعض الآخر بإيجاز. كان أوليا كذلك يقوم في مواضع كثيرة بالتعليق على أهم الوحدات المعمارية والفنية، والسمات المميزة للعمائر وفقاً لرؤيته، مثل الأسقف، والمئذنة، وأساليب البناء. وفي حالات أخرى قام أوليا چلبي بتسجيل النقوش على الآثار؛ وتجدر الإشارة أنه بذلك حفظ لنا عددًا كبيرًا من النقوش التي اندثرت، وأصبحت معروفة بفضل كتابه. ينتهج أوليا أيضًا تحليل عمارة وعمران المدن؛ فيرصد عدم وجود أنواع محددة من العمائر أو السمات المعمارية في مدينة ما مقارنة بما رآه في البلدان الأخرى. وتنتهي الدراسة بإظهار قيام أوليا بعمل دراسة تحليلية مقارنة للمباني استنادا على ملاحظاته الميدانية لمناطق مختلفة.
Travelers’ works are very useful in many disciplines in general and in historical and archaeological studies in particular. Many travelers documented their visits to the Islamic monuments around the Islamic World. Among them Evliyâ Çelebi is one of the most interesting, and most informative as well. Evliyâ Çelebi, the famous Turkish traveler and one of the most famous Muslim travelers in the world. He travelled far and wide for over forty years (1630-1672), described the cities and the landmarks of vast regions, in a ten-volume travelogue named the Seyahatname “Book of Travels.” His text is very rich, and useful, though its exaggerations or inaccurate data sometimes.
The focus of this paper is analyzing Evliyâ’s methodology in documenting the archaeological heritage in Athens, as far as this paper concerns. The writings of Evliyâ Çelebi reflect his previous readings and his religious and historical culture, which mirror clearly the Ottoman Turkish culture of that time (11th H/17th century CE). Evliyâ did not only described the masterpieces of architecture or the religious ones, as his predecessors did; but he made a survey for every city he visited, counted its buildings and classified them into categories. Moreover, he visited Islamic and non-Islamic monuments, such as churches, monasteries, temples etc. Then, he described these architectural works, some in detail and other in brief. He frequently commented on the most important architectural, artistic units, and the characteristic features according to him, such as the roofing, the minaret and the construction technique. In other cases, he recorded the inscriptions on the monuments; it is worth noting that with this method, we know a considerable number of nonexistent inscriptions thanks to Evliyâ’s book. Evliyâ also analyzes the architecture and urbanism of the city; he monitors the absence of specific types of buildings or architectural features in a city compared to what he saw in other towns. Finally, in Evliyâ’s description of the buildings, he evokes his observations in a comparative work that highlights and clarifies his analytical approach.

Keywords

Main Subjects


  1. أمين (أحمد) – موسى (شاكر)، أثينا العثمانية كما رآها الرحالة إيڤليا جلبي، شركة ألكسندرينا للتسويق والتوزيع، القاهرة،
  2. أمين (أحمد)، "المدارس الوقفية في اليونان خلال العصر العثماني "دراسة آثارية وثائقية ومعمارية"، مجلة العمارة والفنون، الجمعية العربية للحضارة والفنون الإسلامية، المجلد 6 العدد 25، يناير 2021م، القاهرة 2021، 566-597.
  3. الرحلة إلى مصر والسودان والحبشة، تصنيف الرحالة العثماني أوليا چلبي (إشراف وتقديم: محمد حرب، نقلها إلى العربية: حسين مجيب المصري وآخرون، راجعها وأكمل مواقفها: ماجدة خلوف، نشر دار الآفاق العربية، القاهرة، 2006م).
  4. فريد بك (محمد)، تاريخ الدولة العليّة العثمانية، تحقيق: الدكتور إحسان حقي، دار النفائس، الطبعة العاشرة، 2006م.
  5. قارصلي (إلياس)، المعجم الأساسي عربي – تركي، استانبول، منشورات لوقف كلية الالهيات بجامعة مرمرة الرقم 71، الطبعة الثالثة المنقحة، 2004.
  6. المغلوب (سامي)، أطلس تاريخ الدولة العثمانية، الكويت، مكتبة الامام الذهبي، 2014م.
  7. Ameen (A.), "The Küçük Cami of Athens: Some considerations in the light of the Travelers' works", Turcica 47, 2016, Paris, 73-97.
  8. Ameen (A.), “The Ottoman architecture in Greece then and now: Quantitative approach,” SHEDET, 6 (2019), 93-115. 10.36816/shedet.006.06.
  9. Ameen (A.), “The Ottoman bedestens in Greece,” SHEDET, 7 (2020), 115-144, DOI: 36816/SHEDET.2020.32863.1021
  10. Ameen (A.), “The significance of the Qur’anic quotation ‘Mā shā' Allāh’ on both Ottoman and Greek heritages in the Balkans,” EJARS 10 (1), June 2020, 73-85. DOI: 10.21608/EJARS.2020.98963.
  11. Ameen (A.), “Travelers' Works As An Important Source In Studying Archaeology In Light Of The “Hadji ‘Ali Mosque” Of Athens, SHEDET, 2 (2015), 6-22. DOI:36816/SHEDET.002.10.
  12. Ameen (A.), Islamic Architecture in Greece: The Mosques, Alexandria: Bilbliotheca Alexandrina, Center for Islamic Civilization studies, Alexandria 2017.
  13. Bendtsen (Margaret), Sketches and Measuring, Danish Architects in Greece, 1818-1862, Copenhagen 1993.
  14. Evliyâ # 1: Evliyâ Çelebi, Seyahatnâme, Book 8, Autograph copy, Bagdat Köşkü.
  15. Evliyâ # 2: Evliyâ Çelebi, Seyahatnâmesi, İstanbul, Orhaniye Matbaasi, 1928, vol. 8.
  16. Evliyâ # 3: Evliyâ Çelebi (bin Derviş Mehemmed Zilli): Evliyâ Çelebi Seyahatnâmesi VIII. Kitap, [Topkapı Sarayı Kütüphanesi Bağdat 308 Numaralı Yazmanın Transkripsiyonu – Dizini], Edited by Seyit Ali Kahraman, Yücel Dağlı, Robert Dankoff, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2003.
  17. Evliyâ # 4: Μπίρη (Κ.), Τα Αττικά του Εβλιά Τσελεμπί. Αι Αθήναι και τα περίχωρά των κατά τον 17 αιώνα, Αθήνα, 1959.
  18. Evliyâ # 5: Χειλαδάκης (Ν), Εβλιά Τσελεμπί: Ταξίδι στην Ελλάδα, Αθήνα, 1991.
  19. Hobhouse (Broughton, John Cam, Baron), A journey through Albania, and other provinces of Turkey in Europe and Asia, to Constantinople, during the years 1809-1810, London, printed for J. Cawthorn,
  20. Kiel (), « The Quatrefoil Plan in Ottoman Architecture Reconsidered in Light of the "Fethiye Mosque" of Athens», Muqarnas 19 (2002), pp. 109-122.
  21. Kuran (Α.), «A Spatial Study of Three Ottoman Captials: Bursa, Edirne, and Istanbul»,Muqarnas XIII (1996), pp. 114-131.
  22. Mordtmann (J. H.), «EWLIYĀ ČELEBI»,Encyclopedia of Islam,Vol. II (Leiden, New ed. 1991), pp. 717-720,
  23. Setton (K. M.), “On the raids of the Moslems in the Aegaean in the ninth and tenth centuries and their alleged occupation of Athens”, American Journal of Archaeology, vol. LVIII (1954), 311-9.
  24. Soteriou (G.), “Arabic remains in Athens in Byzantine times”, in: Praktika (Proceedings) of the Academy of Athens, IV (Athens 1929) .
  25. Spon (Jacob), Voyage d'Italie, de Dalmatie, de Grèce, et du Levant : fait aux années 1675 et 1676, Lyon, Antoine Cellier,1678, 3 vols ; Wlheler (George, Sir), A journey into Greece, London, Cademan, 1682.
  26. Γιαννόπουλος (Ιω. Γ.), Η περιήγησις τους Εβλιά Τσελεμπή ανά την Στερεάν Ελλάδα, Αθήναι 1969.
  27. Δημητριάδης (Β.), Η Κεντρική και Δυτική Μακεδονία κατά τον Εβλιγιά Τσελμπή, Θεσσαλονίκη 1973.
  28. Καμπούρογλου (Δημήτριος Γρ.), Η Άλωσις των Αθηνών υπό των Σαρακηνών, Αθήνα, Δημητράκος 1934.
  29. Μοσχοπούλος (Ν.), «Η Ελλάς κατά τον Εβλιά Τσελεμπή:Mια τουρκική περιγραφή της Ελλάδος κατά τον ΙΖ αιώνα, Mετάφρασις και έλεγχος του "Οδοιπορικού" (σεγιαχατναμέ) του Τούρκου περιηγητού μετά παρατηρήσεων», ΕΕΒΣ 15 (1939), 145-181.  
  30. Μπίρη (Κ.), «Τα Αττικά του Εβλιά Τσελεμπί», διασκευή – αναμόρφωση – σχόλια, Αθηνϊκά (6-7), (1957).
  31. Ξυγγοπούλου (Α.), “Παρθενώνος Βυζαντιναί τοιχογραφίαι”, Αρχαιολ. Εφημ. 1920, p. 46.
  32. Ορλάνδος (Α.), «Μεσαιωνικά μνημεία της πεδιάδος των Αθηνών και των κλιτύων Υμηττού-Πεντελικού-Πάρνθος και Αιγάλεω», στο: Ευρετήριον Μεσαιωνικών Μνημείων της Ελλάδος, τχ. Γ', Αθήναι, 1933.
  33. Πάλλης (Γιώργος), «Τα οθωμανικά μνημεία της Κηφισιάς», ΑΑΑ 39 (2006) [Αθήνα 2007], 229-240.
  34. Παπανικολάου-Κρίστευσεν (Αριστέα), Αθήνα 1818-1853, Έργα Δανών καλλιτεχνών, Αθήνα 1985.
  35. Σπαθάρης (Ι.), «Η Δυτική Θράκη κατά τον Εβλιγιά Τσελεμπήν, περιηγητήν του XVII αιώνος», ΘX 4 (1933), 113-128.
  36. Σπαθάρης (Ι.), «Η Δυτική Θράκη κατά τον Εβλιγιά Τσελεμπήν, Περιηγητήν του XVII αιώνος», ΘX 5 (1934), 179-217.
  37. Τζώρτζογλου (Δ.), «Τα περί Αθηνών κεφάλαια του Εβλιά Τσελεμπή», Ελληνικά4, (1931).
Volume 1, Issue 2
هذا العدد مهدى إلى الأستاذ الدكتور حسني نويصر أستاذ الآثار والعمارة الإسلامية جامعة القاهرة This Issue is dedicated to Prof. Hosny Nouessar
January 2023
Pages 1-20