نماذج لعمائر القاهرة الإسلامية في رسوم الرحالة الأوروبيين خلال القرنين 11-13ه/17–19م ”دراسة آثارية معمارية مقارنة“ MODELS OF THE ARCHITECTURES OF ISLAMIC CAIRO IN THE DRAWINGS OF EUROPEAN TRAVELERS THROUGH THE 17TH TO THE 19TH CENTURIES “A COMPARATIVE AND ARCHITECTURAL ARCHAEOLOGICAL STUDY”

Document Type : Original Article

Author

Abstract

شكلت الآثار الإسلامية واحدة من اهتمامات الرحالة الأوربيين، فتركوا لنا أعمالا كثيرة سواء كانت أعمالا قائمة بذاتها أو أحد عناصر تكوين لوحاتهم لموضوعات أخرى؛ مما جعلها تمثل أحد مصادر دراسة التراث الإسلامي بشكل عام، والعمارة الإسلامية بشكل خاص. وتعددت المدارس الفنية للرحالة الأوربيين، وتميزت أعمالهم في المجمل بالواقعية، كما أثرت وظيفة الرحالة وتخصصه العلمي على أعماله الفنية. ويناقش البحث ذلك تطبيقًا على ثلاثة نماذج معمارية من آثار القاهرة الإسلامية وردت في رسوم الرحالة الأوروبيين؛ وتظهر في هذا السياق أهمية رسوم الرحالة للعمائر في ضوء مقارنتها كذلك مع تجديدات لجنة حفظ الآثار العربية فضلا عن الوضع الراهن لتلك العمائر. وتتضمن الورقة البحثية دراسة مدخل جامع ومدرسة السلطان حسن والسبيل والكتاب الملحق به، والقبة الضريحية لخانقاه ومدرسة السلطان برقوق بالنحاسين، وأيضًا باب رحبة العيد ومئذنة مدرسة جمال الدين الأستادار. وانتهت الدراسة إلى أهمية رسوم الرحالة حيث تضمنت وجود لوحدات وعناصر معمارية اندثرت الآن، وهي المصدر البصري الوحيد لتلك الوحدات والعناصر المندثرة أو التي تغير شكلها الأصلي في أغلب الأحيان؛ ولذا صار من الضرورة بمكان اعتمادها كوثيقة أرشيفية معمارية عند دراسة تلك الآثار، ولا سيما عند ترميمها أو تجديدها.
Islamic antiquities formed one of the European travelers’ interest, accordingly, they left us many works. These works are considered one of the sources for the study of Islamic heritage in general, and Islamic architecture in particular. There were many schools of art for the European travelers, their work was characterized by realism, and their specialization affected their artwork. The research discusses this in application of three architectural models from the monuments of Islamic Cairo, which were mentioned in the drawings of European travelers. In this context, the importance of the travelers' drawings of the buildings appears in light of comparing them with the renovations of the Committee for the Preservation of Arab Antiquities, as well as the current situation of those buildings. The research includes a study of the entrance of the mosque and school of Sultan Hasan and the Sabil and the Kuttab attached to it, the mausoleum dome of khanqah and the school of Sultan Barquq in Nahasin, as well as the door of the Eid Gate and the minaret of the school of Jamal al-Din al-Astadar. The study concluded with the importance of travelers’ drawings, as they included the existence of architectural units and elements that have now disappeared. These drawings are the only visual source for those units and elements that are vanished or that have changed their original shape along the time. Therefore, it became necessary to adopt it as an architectural archival document when studying these monuments, especially when restoring or renovating them.

Keywords

Main Subjects


Volume 1, Issue 2
هذا العدد مهدى إلى الأستاذ الدكتور حسني نويصر أستاذ الآثار والعمارة الإسلامية جامعة القاهرة This Issue is dedicated to Prof. Hosny Nouessar
January 2023
Pages 223-241