”الحِلْيَة النَّبَوِيَّة المصورة“ بين المصادر التاريخية والتَصاويرُ الفنية فِی ضَوْءِ نَمَاذِج مُخْتَاَرَة من العصر القاجاري دِرَاسَة آثَارِیَّة فَنِیَّة “THE PICTORIAL HILYAS” BETWEEN HISTORICAL SOURCES AND ARTISTIC REPRESENTATIONS IN THE LIGHT OF SELECTED MODELS FROM THE QAJAR ERA (ARTISTIC AND ARCHAEOLOGICAL STUDY)

Document Type : Original Article

Author

Faculty of Archaeology Ain Shams University

Abstract

عُرفت "الحِلْيَةِ" النَّبَوِيَّة في العالم الإسلامي منذ العصر العثماني التى اعتمدت في تصميمها العام على استخدام النصوص الكتابية بحيث يكون صلب المتن فيها أوصاف الرسولﷺ، وخلافا لهذه الحِلْيَةِ الكتابية عرفت إيران خلال العصر القاجاري نوعًا آخر يتميز بتكوينه الذى يتضمن تصويرة للرسول الأكرم ﷺ ”Pictorial Hilyas“، وبذلك يمثل مرحلة من المراحل التى مرت بها تصاوير الرسول الكريمﷺ التى يميزها العودة إلى ظهور الملامح الكاملة للوجه بعد أن جرت العادة لسنوات طويلة على طمسها او استبدالها بهالة أو حجاب أو غير ذلك من أساليب، وهو ما لا يمكن تفسيره إلا في ضوء دراسة السياق الثقافي السائد في إيران القاجارية.
وهو ما تهدف هذه الدراسة إليه عبر تناول ثلاثة نماذج مختارة من هذه الحِلًى النَّبَوِيَّة الإيرانية المصورة بالوصف والتحليل وذلك من خلال محورين؛ الأول وصفي، والثاني تحليلي للتعريف بها وبيان وظيفتها وتكوينها الفني، والفرق بينها وبين الكتابية والمغزى من العناصر المكونة لها وتوزيعها، والهدف من وراء النصوص المسجلة عليها، ومقارنة حِلْيَةِ سيدنا محمدﷺ بما ورد عنها في المصادر التاريخية.
The Pictorial Hilyas has been known in the Islamic World since the Ottoman era, which relied in its general design on the use of written texts so that the body of the Hilyas contains the descriptions of the Prophet, peace be upon him. Thus, it represents one of the stages that the depictions of the Holy Prophet ﷺ  have gone through, which is distinguished by the return to the appearance of the full features of the face after the custom for many years to obliterate them or replace them with a halo or a veil or other methods, which can only be explained in the light of the study of the context. The dominant culture in Iran is Qajar. The focus of this study is addressing three selected models of these Iranian prophetic Hilyas through two axes; The first is descriptive, and the second is analytical to define it and explain its function and technical composition, the difference between it and the scriptures, the significance of the constituent elements and their distribution, the purpose behind the texts recorded on them, and a comparison of the features of the face of our master Muhammad ﷺ  with what was mentioned in the historical sources.

Keywords

Main Subjects


Volume 1, Issue 2
هذا العدد مهدى إلى الأستاذ الدكتور حسني نويصر أستاذ الآثار والعمارة الإسلامية جامعة القاهرة This Issue is dedicated to Prof. Hosny Nouessar
January 2023
Pages 56-80