شعائر الصلاة في ضوء رسوم المستشرقين دراسة فنية تحليلية (13هـ/19م) THE PRAYER RITUALS IN THE LIGHT OF ORIENTALISTS’ PAINTINGS: AN ARTISTIC ANALYTICAL STUDY (13 H/19 A.D.)

Document Type : Original Article

Authors

1 Faculty of Archaeology and Tourism Guidance, Misr University for Science and Technology

2 Cairo University

3 Tourism Guidance Dep. Faculty of Tourism and Hotels Suez Canal University

Abstract

يُعتبر فن التصوير الاستشراقي هو أحد أهم الشواهد التاريخية التي صورت الشرق بعيون غربية؛ فقد حفظ الكثير من السجلات الوثائقية قبل اختراع وسائل التصوير الحديثة. ولعب دافع التشويق للكشف عن مقومات الحضارة الإسلامية  وأسرار الشرق وسحره؛ دوراً هاماً في تسجيلات المستشرقين لمناحي الحياة في المشرق الإسلامي، خاصةً الشعائر الدينية. أبرزت لوحات المستشرقين ممارسة المسلمين لشعيرة الصلاة بصور مختلفة، فرسموا المؤذن، وإقامة الصلاة، كما صوروا الصلاة الفردية والجماعية والوضعيات المختلفة لها، فضلاً عن الذكر والتسبيح بعد انتهاء الفريضة. بين القرنين الثامن عشر والتاسع عشر نجح فنانو المدارس الاستشراقية الأوروبية في التعبير عن الواقعية، من خلال تجسيد صور الصلاة والتي امتزجت فيها المظاهر الدينية بالدنيوية.
ويهدف البحث إلى توضيح مفهوم الشعائر الدينية والاستشراق وأهمية رسوم المستشرقين، فضلاً عن إلقاء الضوء على دورهم في رصد وتصوير شعيرة الصلاة من خلال دراسة وتحليل كافة العناصر الفنية والمعمارية التي ظهرت في لوحاتهم.

Orientalists’ paintings consider one of the most important historical pieces of evidence that depicted the East through western eyes; due to these paintings, many documentary records preserved before the invention of modern photography methods. The curiosity to reveal the secrets and marvels of the Islamic civilization and the East, played a crucial role in orientalists' paintings which recorded different aspects of life in the eastern Islamic world, especially the religious rituals.
Orientalists’ paintings highlighted the practice of the Muslims’ prayers in a wide diversity of approaches, they painted the muezzin, the call for the prayer, and they represented both individual and congregational prayers in different positions, invocations, and glorifications after the prayers.
Between the 18th and 19th centuries, European orientalists adopted intense realism in prayers paintings, where they were able to combine and represent both religious and secular aspects in their paintings.
The research aims to discuss the concept of religious rituals, orientalism, and the importance of orientalists’ paintings, while shedding the light on their role in portraying and documenting Muslim prayers’ rituals, in a descriptive and analytical study detailing the artistic features and the architectural elements represented in their paintings.

Keywords

Main Subjects


Volume 1, Issue 1
هذا العدد مُهْدَى إلى الأستاذة الدكتورة الراحلة سعاد كفافى مٌؤسِّس جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا ورئيس أول مجلس للأمناء (1996-2004)
July 2022
Pages 126-151